In regen door de pas!

8 augustus 2017 - Botoș, Roemenië

Voor geen treinritje had ik deze pas willen missen, máár het zijn wel de langste 10 km uit mijn leven geweest. En ik heb al heel wat lange 10 km meegemaakt! Ik was heel blij met de regen in de ochtend, na 20 km van langzaam aan klimmen vóór de pas was ik een verzopen kat. Tijdens de beklimming werd t steeds droger en heel sims zag ik zelfs wat lichte lucht. Ik denk dat ik er 2 uur over heb gedaan, en dat kwam vooral door t slechte, ofwel géén wegdek. Ik denk dat ik in die tijd 2 of 3 x ben ingehaald door een auto. Verder helemaal stilte.. prachtig. Eigenlijk de eerste keer op deze tocht dat ik dat zo stil meemaakte, zonder dorpen, mensen, auto's, ja zelfs geen internet bereik! Ook de afdaling ging helaas langzaam, wel fietsend, maar erg slalommend om de kuilen heen.

Na de pas nog 30 km gefietst en neergestreken op de eerste camping die ik zag, Duitse camping bedoeld vooral voor Motorrijders, in een mooi hutje. Verder voelt de camping beetje 'unheimisch' aan. Dikke Duitse eigenaar, die me net zijn levensverhaal verteld heeft, terwijl ik midden in dit blog zat! Ik moet nu even op de zaak letten terwijl hij de poetsvrouw ophaalt! De poetsvrouw, die mij gister ontving,  spreekt 4 talen moeiteloos door elkaar, maar als ik haar iets vraag kijkt ze me heel wazig aan en gaat soms lachen als een heks.

Vandaag vertrek ik, alwéér de bergen in, alweer een klim, naar de kloosters. Ik hoor daar prachtige verhalen over. En waarom ik niet rechtstreeks naar de Zwarte Zee fiets? Omdat ik nog steeds de Limes route van die Romeinen volg! Het is vanaf nu nog  800 km naar de zee.

Late blog komt door zeer wisselvallig internet!

1. Atty:
    Prachtige foto's. Heel veel sterkte weer vandaag. Liefs, Atty
  2. Atty:
    8 augustus 2017
    Heksen, wilde honden, beren...? Veel bespaard wordt je niet!
  3. Josje:
    8 augustus 2017
    Nou nou Paulien, wat een lef heb je om zo helemaal alleen, van alles afgesloten, over die pas te fietsen. Gelukkig is het allemaal goed gegaan en heb je genoten van deze klim. Nog steeds geen beren tegen gekomen? Alleen een heks dus, ja, die zie je ook niet elke dag.
    Groot gelijk dat je een omweg neemt naar de Zwarte Zee. Anders ben je er zo snel. Je hoeft nog maar zo'n klein stukje :).
    Ik ben benieuwd naar de kloosters. Het zou mooi zijn als je daar ook kunt overnachten. Ik heb daar altijd van genoten. Die rust en de stilte, heerlijk.
    Nou Paulien, ik kijk weer uit naar je volgende blog.
  4. Tineke:
    8 augustus 2017
    Prachtige foto's, indrukwekkend verhaal! Wat een moed en sterk fysiek. Ook ik heb vroeger regelmatig overnacht in kloosters tijdens wandeltochten, heerlijk rustig en vriendelijk, ben benieuwd of dat gaat lukken.
  5. Jacqueline Hartgers:
    8 augustus 2017
    Hi Paulien, Ik lees je blogs met veel plezier en bewondering om je moed om zo'n reis in je eentje te doen en om je vermogen om bij tegenslag toch telkens iets moois te zien, waar je je aan kunt optrekken. Maar ook de prachtige vergezichten en bijzondere ontmoetingen. De Zwarte Zee lonkt!
    Ik kijk uit naar je volgende blog!
  6. Eefje:
    8 augustus 2017
    Wat een bijna onwerkelijke foto's, lijkt wel niemandsland. Ik zou nog geen fractie durven van wat jij allemaal doet Paulien. Iedere dag bewonder ik jou om je lef, en geniet van je verhalen. Veel succes vandaag! Liefs
  7. Henk:
    8 augustus 2017
    Wat zijn die plaatjes, die ziet en vastlegt, toch mooi!
    Als ik dan van de laatste paar dagen de foto's aan mij voorbij laat gaan, dan 'hoor' ik weer de bijgaande teksten van je, die ik eerdere dagen had gelezen.
    Net ook een paar foto's van je vader in diverse stadia van het leven aanschouwd: met o.a. kleine Plien op schoot, Plien voor lezend, en als 75+ fietser op weg naar een nieuwe onbekende bestemming. Bijzondere mix van herinneringen en actualiteit.
    Nog een mooie laatste 800km toegewenst.
  8. Ans Spel:
    8 augustus 2017
    Gek he, dat afzien je ook heel gelukkig kan maken.
    Pas je wel op voor de beren, die zijn nl. hier nogal in het nieuws.
    Take care!
  9. Wim Van Miltenburg:
    8 augustus 2017
    mooie foto's Paulien! Heerlijk is dat pijn lijden in eenzaamheid en stilte toch en vooral de euforie na geleverde prestaties.
  10. Heleen:
    8 augustus 2017
    Word je nog aangemoedigd door de Roemenen? Nou van mij krijg je een geweldige toejuiching om je weer over de volgende beproeving heen te helpen. Veel succes met de laatste loodjes! En geniet van de kloosters. Liefs Heleen
  11. Anke Spijker:
    8 augustus 2017
    Ik hoop dat die krachtige omgeving je de minder prettige ervaringen doet vergeten. Wat een foto's!
  12. Djoeke:
    8 augustus 2017
    Wel een bijzondere weg, beetje spookachtig, kapotte vangrail en koeien en dan nog een heks op de koop toe. Een campingbaas die meteen zijn hebben en houwen aan je toevertrouwd, je hebt geen mooie fietsrit nodig, 't is zo al mooi genoeg. Klooster zal wel mooi zijn, met of zonder internet, mooie foto's weer. Door, door...... hou vol, groeten Djoeke