Klimmen naar het klooster in Vatra Moldovita

8 augustus 2017 - Vatra Moldoviței, Roemenië

Voor dat mijn leven al meer dan 5 weken bestaat uit Fietsen-eten-slapen is het soms wel lastig wat spannends te verzinnen! Gelukkig heeft NOS.nl mij wel aardig in de kaartgespeeld met die loslopende beren! Laat ik vandaag ook niet kreunen over de twee klimmen van 8 km en 8 %, want dat heb ik vanochtend wel gedaan. Ik was t eerlijk gezegd hélemaal zat. Mijn benen hadden nog last van gister. Maar laat ik t over de afdalingen hebben, ook 2 maal en de laatste van wel 20 km! Gewéldig! Het compenseert heel klein beetje de langzame klim kilometers.. maar verder is het erg opletten, op de gaten in de weg vooral. Ik merkte dat na afloop alles, rug, nek en handen zeer deden, zo ontspannen is de afdaling dus ook niet altijd.

Ik had me voorgenomen dat ik naar 't allereerste klooster zou gaan en daar ook zou stoppen voor vandaag, dat was na 60 km. Kortom ik maak deze dagen niet veel km maar welveel hoogtemeters (voor de cijfers; pas gister was 1275 m, vandaag 1040 m). Ik volgde de borden naar t klooster, daar heb ik een pension (met de mooiste geraniums) vlakbij uitgezocht en het bleek dat mijn kamer zelfs uitzicht heeft op het klooster, dus ik kon er ook in de middag naar toe lopen. Dat was mooi, indrukwekkend en rustgevend. Je mocht binnen geen foto's maken, dus jullie moeten zelf maar komen kijken! De geheel met fresco's bedekte kerk, zit 'verstopt' temidden van een vesting, mijn uitzicht uit mijn raam dus! Er zijn geloof ik 10 (of meer?) kloosters in dit gebied, allen staan op de Unesco-lijst van wereld erfgoed. Kortom het is hier iets toeristischer wat ook wel prettig is. Maakt het wat levendiger!

Zojuist gegeten in het pension en gekletst met Duitse moeder en dochter die álles wilden weten over mijn tocht. Ik kreeg een groot bord met varkenslappen en gekookte aardappelen. Daarna kwam ze binnen met wat ik hoopte een lekker dessert was. In plaats daarvan kreeg ik een tweede hoofdschotel! Ondanks mijn beren (!) eetlust ging me dit te ver. De Duitse vrouwen legde me uit dat dit gewoonte was in Roemenië . Twee hoofdgerechten. Maar nu lig ik hier een blog te schrijven en verlang nog steeds naar een zoet dessert.

1. Tanja:
    8 augustus 2017
    HIHi! Hilarisch! Ik wens je Zoete dromen :)))
  2. Atty:
    8 augustus 2017
    ik zie Santos mooi rood staan wezen bij de rode geraniums. En als je weer thuis bent trakteer ik op heel veel taartjes, droom daar maar van. Slaap lekker, liefs, Atty
  3. Christine:
    8 augustus 2017
    8% is niet echt lekker, je hebt bovenaan wel wat! Misschien vind je dat je niet zoveel te melden hebt maar ik geniet elke dag van je verslag hoor! Girlpower......
  4. Djoeke:
    9 augustus 2017
    Jammer voor je, na zo'n klim had je zeker een toetje verdiend!
    Niet gegeten zonder toetje vind ik een beetje kaal, maar die mooie foto's maken veel goed. Ik weet, in Tulsea kregen we ook enorme kwakken vlees en polenta, zoet is er niet bij! Het gaat voorbij, nog veel mooie kloosters, zonder beren. Vogels gezien?
  5. Tante Tiete:
    9 augustus 2017
    Nou, nou, ik hebhet met je te doen.Goed dat je af en toe beseft dat je het rustig aan moet doen. En aan eten geen gebrek! Ja, die beren. Ze schijnen wat dichter bij de mensen te komen. Uit voedselgebrek? Kijk toch maar uit! Je ziet wel hele mooie dingen , ben je s' middags niet te moe om dit alles te bekijken? Ik hoor je niet over hoge temperaturen, misschien valt het in de bergen wat mee, maar volgens de berichten hier is het in Roemenie boven de 40 graden . Houd moed, tT
  6. Anke Spijker:
    9 augustus 2017
    Wat hard werken! Morgen gebruiken om de kloosters te bekijken? Desnoods met een taxi?
    Wat je ook doet: veel plezier!
  7. Gert Jan:
    10 augustus 2017
    Vanavond al je reisverhalen gelezen. Je schrijft leuk! Wat een reis zeg, ik word er een beetje jaloers van! Ik blijf je volgen en je haalt het natuurlijk wel. Is Kay niet apetrots op je? Groetjes vanuit Maleisie, iets heel anders.... Greta