De pas over!

3 augustus 2017 - Sălciua de Jos, Roemenië

Voor ik aan t Diner begin vast een start met mijn blog maken. De rustdag was nodig voor mijn fysieke herstel, voor de beenspieren , maar was niet goed voor mijn geestelijke gemoedsrust. Op zo'n dag zonder fietsen ga ik liggen dubben of t allemaal wel gaat lukken. Wel ben ik, behalve bij het zwembad ook nog naar de kapper geweest. We verstonden elkaar niet, maar ik ben dik tevreden! Jammer dat die helm er steeds o moet!

Ik kon vandaag weer niet vroeg genoeg beginnen. Ik heb t ontbijt van het pension om 7 uur niet afgewacht, en heb alle lauwe joghurtjes die ik nog had opgegeten. En alle mueslirepen ook en één bidon gevuld met isostar zoals elke ochtend. Kilometer 0-19 was zachtjes klimmend warm fietsen en vanaf km 19 begon de pas met haarspeldbochten. Ik vond t een ramp, ik ben echt geen berggeit. Ik heb nog, speciaal voor mijn wandel-pelgrim-genoten op mijn klokje gekeken. Fietsen ongeveer 8 a 9 km per uur naar boven, maar ik geef t hier maar toe, soms (vaak) ook wandelend de fiets meezeulend 6 km per uur. Het verschilt erg weinig!

Op deze helling ook voor t eerst mijn 'dazer' uitgeprobeerd, met succes. Er kwamen maar liefst 3 wilde honden op me af, rennend blaffend, gretig. Hard wegfietsen kon ik niet, want het ging omhoog! Ik had net vandaag voor t eerst dit apparaatje aan de buitenkant van mijnstuurtas geklikt, zo kon ik vrij gemakkelijk op drukken, paar keer, en jawel, de hinden spitsten hun oren en dropen af!

Ik had begrepen dat deze pas 20 km ging duren, maar tot mijn grote opluchting zette zich na 10 km de afdaling in. Inderdaad dat is t grote genieten op de fiets. De rest van de dag was enorm genieten, mooie vergezichten, veel dorpjes, zwaaiende kinderen , meende wat koelere bergwind zo nu en dan te voelen, en een kabbelende rivier naast me. Ik had me voorgenomen 80 te doen vandaag (nl precies op de helft van Cluj waar ik morgen wil zijn). Bij 80 km wist ik ook dat er een pension was. Helaas moest ik er wel 5 km voor de bergen in! Laatste km weer lopen door de steile en grove gravel weg. Maar... de beloning mag er zijn! Een luxe Heidi achtig pension met gastheer die weet wat gastvrijheid is. Eindelijk! "We were expecting you!" (Echt niet). Mooie kamer, kreeg salade als lunch voorgeschoteld, Roemeense sterke drankjes, heerlijk dessert! Daarna werd mijn stoel aan t zwembad voor me geïnstalleerd. Nog meer drankjes. En natuurlijk alweer t zwembad in.

Tegen t einde vd middag kwamen donkere luchten aanzetten en ontstond een korte heftige regen- en onweersbui. Die zorgde er weer voor dat de electriciteit hier uitviel. De zon schijnt inmiddels weer, maar nog geen elektra. Toch wisten ze hier zonder elektra  een Roemeense vischotel zojuist voor me neer te zetten en voor de andere gasten, en toe een typisch streekgerecht: pannenkoeken met bosbessen jam. Ik raakte aan de praat met Roemeens stel waar vooral zij into racefietsen was en hij me vooral waarschuwde op welke delen van mijn route ik uit moest kijken voor 'slechte mensen', was op ongeveer een derde van de route maar! En hoog in de bergen ook nog voor beren!

Morgen naar Cluj. Blijkt er net een heel groot dance (Untold) festival te beginnen! Alle hostels zitten vol.

1. Mirjam:
    3 augustus 2017
    Charlie XCX en Axwell /\ Ingrosso Top acts, zegt Frank.... (maar wel balen dat iedereen ze wil zien)
  2. Tineke:
    3 augustus 2017
    Je bent een topper, dat klinkt wel een beetje spannend voor morgen, maar tot nu toe komt alles steeds goed. Heb je ook iets bij voor die beren? Sterkte, je kunt het, en bent een kanjer!!
  3. Remco en Mia:
    3 augustus 2017
    Lieve pauline, onzeker of je het wel kan!? Je bent dik over de helft. Je kan het dus!! Geweldig. We snappen ook de angst en onzekerheid hoor. Maar elke dag een stuk verder is super toch.
    Wij zien hier in griekenland wel berggeiten, maar... die kunnen niet fietsen. ( wel feta maken) ️‍♀️
  4. Atty:
    3 augustus 2017
    Jakkes, ik zie zonder dat ik door Roemenië klauter al wel leeuwen en beren op m'n weg. Laten we zeggen dat ik die dan voor mijn rekening neem en dat ze jou verder met rust laten. Het ging goed, het gaat goed en het zal goed gaan, vast en zeker. Houd vooral goede moed, sterkte en liefs, je nichie
  5. Djoeke:
    3 augustus 2017
    't Is wel weer prachtig, goed dat je die "dazer" hebt. In Canada zijn bellen tegen de beren, en keihard schreeuwen helpt ook wel (hoop ik). Mais? kan het ook polenta zijn? Wat een goed pension hoog in de bergen, geweldig, en ik pieker ook met je mee ! Ik zeg het maar weer, hou vol, sterkte met je benen.
  6. Peter Cormelisse:
    Respect !
  7. Frouco:
    3 augustus 2017
    Oh wauw; beren op je weg. Wie ksn dát je nazeggen zeg :)
    Was weer n lekker tochie P'lien. Chapeau hoor, ook namens de wandelclub.
    Slaap lekker
  8. Clien:
    3 augustus 2017
    Wist wel dat je heel stiekem een dierenvriend bent!
    Cluj met een untold dance festival is een must, al doe je maar een paar pasjes.
    Mooie plaatjes, Plien, andere wereld. Wie weet droom je het allemaal??
    Liefs uit de big apple, waar maar heel weinig stilte te vinden is. Geniet maar van je ruige landschappen, de rust en de ruimte. X
  9. Jolanda:
    4 augustus 2017
    Mooie foto's weer Paulien! Ik ben waarschijnlijk de komende week weinig online, zit op een plek waar de telefoon en wifi wiebelig zijn. Blijf genieten!
  10. Elisabeth:
    4 augustus 2017
    Je reis gaat als een speer en laat je niet bang maken door mensen die vertellen dat het gebied waar je naartoe gaat gevaarlijke is. Volgens Mickey de wereldfietser , en die kan het weten, gebeurt dat overal waar je op de wereld ook fietst. Roemenië niet zo onherbergzaam als dat ik (en misschien jij ook wel )dacht ?
    Veel sterkte en plezier.
  11. Arja:
    4 augustus 2017
    In Canada werd ons verteld dat je bij een ontmoeting met beren langzaam achteruit moet lopen. In principe zijn het vreedzame vegetariërs.
  12. Tanja:
    4 augustus 2017
    Maar Paulien, hoe kan je nu zo twijfelen? Je zou jezelf eens moeten zien door andermans ogen! Zo'n krachtige madam! Is ook niet niks wat je al gepresteerd hebt, he?! Doet niet iedereen je na. Je bent de Karpaten aan het innemen! Laat er wel nog een een klein beetje van heel zodat ik er later ook nog van kan genieten ;) want mij lijkt het prachtig waar je daar zit. Aan de foto's te zien alvast, en als ik je blog lees, met dat pension en die gastvrijheid en die haarspeldbochten en mooie vergezichten enz de max! Alleen die honden :( Topper!
  13. Karin van der Kleij:
    hi Paulien,
    ben blij dat je in Roemenië zit, de foto's tonen een mooi land
    en die 'slechte' mensen....probeer daar je 'dazer' op uit, wie weet werkt die
    ook op mensen :]
    blijf zo doorgaan en plak er wat mij betreft nog een maandje aan vast, want
    ik geniet van je verhalen in de ochtend met mijn bakkie koffie

xxx
  14. Be.:
    4 augustus 2017
    Mooie steden in Roemenië!
  15. Tante Tiete:
    5 augustus 2017
    Als je na een dag rust uit het ritme bent is het moeilijk op steil, lastig en warm terrein weer op gang te komen. Toch is het je weer gelukt en het was fijn dat je bij aankomst zo verwelkomd werd. Het lijkt me een prachtig land .