Hódmezóvásárhely!

29 juli 2017 - Hódmezovásárhely, Hongarije

Wat moet ik vertellen over een tocht vandaag die ging over rechte wegen, wegen met heel slecht wegdek, beetje slecht wegdek, wegen langs druk verkeer, wegen zonder bankjes, bijna zonder dorpjes, geen terrasjes, en als er een terrasje is ze niet aardig zijn. Het was warm, heel warm. Om 2 uur wilde ik stoppen maar vond dat toch te vroeg, nog even dacht ik, maar in Baks volgde ik de bordjes naar Camping en Bedje maar voelde niet goed aan,  in totaal verlate gebied opeens een kermis en hele harde muziek..  weer verder gefietst naar nog een plaats en nog één. Nog gebeld met een nummer van een pension uit mijn boekje, maar in het Hongaars kom je toch niet ver door de telefoon. Echt helemaal niets begrijp ik ervan! En die ander niet van mij. Uiteindelijk via bookings een hotel met zwembad geboekt in de volgende plaats! En daar zit ik nu. Ik kwam gebroken aan. Meteen een plons in het verlate zwembad verder. En de goulash smaakte ook niet! Maar verder gaat het goed! Ik ga lekker snel door Hongarije zo. Morgen nog één dag, dan eindig ik de dag in Gyulia, vlakbij de grens van Roemenië! Spannend.

Toch nog een leuk verhaaltje: aan het eind van de dag kwam ik leuke fietser tegen op een Santos. Hij sprak me in het Nederlands aan, bleek een NL - Hongaar te zijn, Woont in Amstelveen, maar hij vroeg, was jij niet in Boedapest laatst? Ik herken je Santos van een foto op Facebook. Ik heb laatst op FB in de besloten Santosclub voor het eerst een 'post' gezet, met Santos voor het Parlementsgebouw. Kortom Santos is al beetje beroemd hier! Daar werd ik wel weer vrolijk van!

1. Tanja:
    Geweldig! Gelukkig heb je Santos bij!! Xxx
  2. Djoeke:
    29 juli 2017
    gisteren ontmoette ik een broertje of zusje van Santos, met een meneer die ergens heen ging, gewoon in Wageningen. Ze waren snel voorbij. Wat leuk dat je een nl-hongaar ontmoette, kan hij je niet helpen met het vinden van onderdak? zou wel lekker voor je zijn.
  3. Djoeke:
    29 juli 2017
    Deed ik het weer verkeerd? mooie naam trouwens die gemeente, lastig te onthouden!
    Gisteren ontmoette ik een broer/zus van Santos, met een meneer, ze waren snel voorbij, in Wageningen
  4. Atty:
    29 juli 2017
    Wat een leuk verhaal met een happy end! En die duik in het zwembad was vast ook heerlijk. Goed hoor dat je toch zover komt op die rotwegen en uiteindelijk echt de moed niet laat zakken. Nu maar lekker slapen en gezond weer op!! Liefs, Atty
  5. Douwe:
    Morgen naar Houddierotwegnoumaarnooitoply. Sterkte en courage van Douwe
  6. Anke Spijker:
    29 juli 2017
    Winnen de Hongaren van de Welsh in lange plaatsnamen?
    Jammer dat de weg niet aangenaam is..
    Veel succes en hopelijk plezier morgen!
  7. Peter Cormelisse:
    Bon courage !
  8. Eefje:
    30 juli 2017
    Die Amstelveners zijn ook overal he Paulien :) ! Hoop op een mooie dag.en mooie fietsroute voor jou vandaag! Liefs v Eefje
  9. Tineke:
    30 juli 2017
    Ach, wat moet je een doorzettingsvermogen hebben, petje af hoor! Een hele dag zo'n, feitelijk onprettige tocht, en dan toch volhouden, respect man! Hopelijk zijn de Roemenen aangenamer. Dat Het vandaag maar een fijne dag mag worden, met een heerlijke maaltijd!
  10. Eefje.fimke:
    30 juli 2017
    Tsja, net t leven,... soms zijn de wegen slecht begaanbaar. Weet dat t ook weer beter wordt. Houd vol en, hoe raar t ook klinken mag, geniet ook hiervan. Alleen maar voordewind brengt niemand verder
  11. Hans Posthuma:
    30 juli 2017
    Ik heb van het weekend teminste wat te doen. Ik probeer de uitspraak van hódmezóvásárhely onder de knie te krijgen. Ik denk dat het de hongaarse equivalent is van: "wat heb ik nou aan mijn fiets hangen". Is voor mij natuurlijk niet relevant, maar als je in Hongarije fietst natuurlijk van essentieel belang. Het wil mij maar niet lukken. Ik hoop jou wel natuurlijk. Alhoewel het natuurlijk wel een valkuil is dat elk hongaars district weer zijn eigen uitspraak heeft. Nou ja, misschien heb je het ook wel helemaal niet nodig. Veel plezier!
  12. Hans Posthuma:
    30 juli 2017
    Ik lees mijn stukje nog eens door. Tot mijn schrik moet ik vaststellen dat ik betreffende mijn taalgebruik een vervelende gelijkenis met Ruud Krol vertoon: steeds het woord natuurlijk gebruiken!
  13. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Zelfs op een dag die niet leuk lijkt, gebeurt er wat leuks.
    Sterkte! Het tweede ongemakkelijke stuk. Nog Limes route ?
  14. Tante Tiete:
    31 juli 2017
    WAT LEUK DAT JE DIE SANTOS VRIEND OP HET EIND VAN JE SLECHTE ZOEKTOCHT ONTMOETTE. maakte weer wat goed
  15. Charlotte:
    31 juli 2017
    Super mooie en stoere verhalen! En toch knap dat je een Hongaars telefoongesprek probeert haha. Hodmezovasarhely ken ik! De partner-stad van Hoofddorp en tevens de naam vd fontein . Geniet ervan en nog meer power gewenst voor Roemenië!