Op naar Kwaemangen

3 augustus 2019 - Kvænangen kommune, Noorwegen

De avond van te voren was iedereen al in jubelstemming. We hoefden ‘maar’ 92 kilometer! Ik was t minst optimistisch en vroeg nog wat over wind en hoogtemeters. Eddy, meestal van de precieze cijfers, stelde me gerust met dat we t ergste echt gehad hadden, en ook Ray bleef over de wind wat vaag: de helft van gister..

Ik ging weer als eerste weg en snel kwam een lange (7 km) waar we niet doorheen mochten en dus de oude auto weg omheen. Dan weet je t al, dat wordt klimmen. Harry kwam vrolijk voorbij. Hij is in topvorm en van deze klimmetjes gaan houden. Ik NIET! En t lukte me ook echt niet. Het mocht niet (“wel uitrusten, stoppen, maar niet wandelen naast je fiets”) maar het lukte me meerdere keren niet.

Vandaag kwamen er nog 3 zulke hele lange bulten aan. En echt, ze waren erger dan alles tot nu toe. Bij de tweede bult kwamen Eddy en Maja voorbij. Doorgewinterde wielrenners, en hoewel ze moeten wennen aan deze fietsen komen ze de bergen wel op. We kwamen zo hoog dat we nu op dezelfde hoogte waren als de sneeuwplekken die we steeds om ons heen zien, en ondanks kale rotsachtige leegtes toch uit t niets een toeristisch restaurant met geweien, sami producten en zie foto boven.

De afdalingen zijn spectaculair. Sta je boven nog in de zon, onderweg naar beneden wordt het behoorlijk koud als je met ruim 50 km naar beneden suist. Dan ben je opeens beneden.. ik probeer nog van de mooie uitzichten te genieten, en vooral van het dalen!

Mee camping die we op t oog hadden was dicht. (Geen water?) En dus nog 10 km verder waar tussen in natuurlijk nog een venijnig bultje was (van 5 km ofzo en teveel % voor mij) Toch weer 105 km en ik kwam uren na de anderen binnen. Ik kon gelijk aan de adventure maaltijd (de outdoor maaktijd uit het pakje), die prima smaakte!

De camping ligt weer prachtig aan de kop van een fjord. Weinig tijd soms om van te genieten, want na het eten wil ik (en de anderen ook) slapen!

Het  landschap met de fjorden is zo grillig dat je nooit in een rechte weg naar t noorden fietst. Gelukkig maar want tot aan de Noordkaap houden we een weliswaar rustige Noordenwind.

Ondanks de zware etappes is de sfeer goed en houden we de moed erin!

1. Clien:
    3 augustus 2019
    Je doet het toch maar! Je bent mijn helden vriendin hoor.
    Geniet van de laatste dagen, want de tijd vliegt en in Nederland regent het.
    XOX
  2. Eefje.fimke:
    3 augustus 2019
    Tjongejonge .... wat n doorzetter ben jij!!!!
    Petje af vrouw!!!!! Geniet van de laatste dagen 💋💋🙏🏼
  3. Josje de Vries-De Vries:
    3 augustus 2019
    Volgens mij verleg jij deze tocht veel grenzen. Wát een moed en doorzettingsvermogen heb jij Paulien! Ik geniet van al jouw verhalen en prachtige foto's. Wat zul je trots zijn op jezelf als je het gehaald hebt. Hou vol! Je kán het!
  4. Tineke:
    3 augustus 2019
    Geweldig dat je het maar blijft volhouden ondanks al die vreselijke klimmetjes. Zeker als iedereen dan ook nog voorbij komt. Gelukkig kun je ook genietrn en heb je het vooruitzicht van een prachtig grleverde prestatie. 👏 💪🏆
  5. Manja:
    Topper!!!
  6. Henk:
    3 augustus 2019
    Je bent toch zo duidelijk een dochter van je vader :-): je tekstuele en fotografische verhalen, je onbevangenheid bijna zorgeloosheid (zo zou je moeder denken), de ontkenning van je evenwichtsorganen op de bootschommelingen, en vooral je doorzettingsvermogen.
    Dank voor het mogen meebeleven.
  7. Heleen:
    3 augustus 2019
    Goed gedaan! Ja dat klimmen valt niet altijd mee, maar dat vergeet je ws ook weer snel, na mooie afdalingen. Hou de moed er in en geniet!
  8. Frouco:
    Held! Wauw Paulien.
    1x naar de Noordkaap is wel meer dan genoeg he? Respecr dat je deze trip zó volhoudt. Wat voor maat kuiten heb je inmiddels?
  9. Peter Cormelisse:
    3 augustus 2019
    100 plus km,s aan afstand en dan zeggen dat je niet kan klimmen . Respect hoor !!!
  10. Wim - Annie:
    3 augustus 2019
    Niet voor te stellen , wat een geklim . Goed dat je het weet vol te houden. En inderdaad , de natuur is geweldig mooi .Succes en sterkte !!!
  11. Paulien:
    3 augustus 2019
    Zo leuk dat jullie weer meelezen en meereizen!
  12. Lydia:
    3 augustus 2019
    Nog even volhouden. Straks onthoud je alleen de mooie uitzichten!!! En de heel bijzondere reis. Sterkte!!!
  13. Ray:
    Almost there Paulien! Goed dat je er bij bent. 👍
  14. Cora Hulsebosch:
    3 augustus 2019
    Kanjer! En tussendoor blijven kijken hoor. Het is zo mooi!!