van Bratislava in Slowakije naar Györ in Hongarije

21 juli 2017 - Gyor, Hongarije

CLIEN vroeg gister naar een foto van mijn slaapzaaltje.. Leer mij CLIEN kennen, ze heeft een brede interesse maar het interieur van een jeugdherberg zaal? Nee, ze wil gewoon weten met wie ik de nacht doorbreng. Afgelopen nacht was dat best noemenswaardig, een fietsende Colombiaan die in Tilburg studeert en een wandelende Fransman die Engels sprak. Kortom zowel qua taal als levensfilosofie verstonden we elkaar. Halfzittend in bed keuvelden we waarom we er voor kozen alléén te reizen. "I like to suffer alone" zei de Colombiaan, ik herken dat wel: Zwoegend een berg op, dan heb ik echt geen behoefte aan gezelschap. De Fransman hield ervan al lopend zijn gedachten de vrije loop te laten, en gezelschap verstoort dat. Vind ik ook heel herkenbaar. Ik vind t prettig wanneer ik alleen reis ik me aan niemand hoef aan te passen en bijvoorbeeld heel vroeg te kunnen vertrekken. Instemming bij de mannen en de Fransman zag dat als teken om het licht uit te doen. En dat al om half tien! Heerlijk.

En inderdaad was het vroeg dag, de Colombiaan was al voor 6 uur up and packing, de Fransman daarna en rond half acht zat ik op de fiets en verliet alweer Bratislava, stak de brug over om meteen al weer op de Limesroute te zitten. Ik was misschien nog wat slaperig want ik heb alweer de grensovergang gemist. Op een gegeven moment dacht ik aan de vreemde woorden op de borden wel in Hongarije te zijn. Binnen een half uur ben je zo in drie landen op de fiets. Mijn KPN had t er maar druk mee.

Hongarije was zoals ik dacht. Velden, akkers, watertorens. Monotoon.  De eerste 20 nog wel mooi over een dijk en vol wind mee! Daarna werd t minder landelijk,  provinciale weg, uitkijken voor verkeer en opspelende boomwortels. Maar nog steeds wind mee. Ik wilde vandaag tot aan Györ, het eerste stadje in Hongarije. Voor 12 uur was ik er. Ik moet wennen aan Hongarije, andere taal, ander geld en t wordt stiller en eenzamer. Dat is wat ik wilde! Hotels/pensions waren zéér prijzig ivm jeugd Olympische spelen?? Tip van Tanja: Er bleek wel een chalet op camping te zijn voor heel weinig geld. Daar zit ik nu én ook nog een zwembad voor de deur. Camping is verder uitgestorven. Kortom ik geniet! Het lijkt wel vakantie. Ook Tanja is er weer bij. We fietsen apart en komen elkaar smiddags/savonds soms weer tegen. En morgenochtend vertrek ik weer -vroeg!- naar .. nog geen idee! Over 2 of 3 dagen Boedapest.

1. Tante Tiete:
    21 juli 2017
    Wat een bof dat chalet ! Heb je lekker gezwommen? Leuk zo"n maatje die je 's avonds weer tegen komt en veel weet
  2. Heleen:
    21 juli 2017
    Hi Paulien, gezellig al die mensen die je ontmoet. En ook heerlijk dat je je eigen weg kan gaan. Ik hoorde dat je in Hongarije kan kiezen tussen 2 routes, boven of onderlangs.
    Ga jij bovenlangs? Veel succes en ik wens heel veel wind mee.
  3. Djoeke:
    21 juli 2017
    Heerlijk dat je wind mee had, ik blijf denken aan hoe wij moesten zwoegen tegen die vreselijke wind. Ik herinner me die ontzettend lange, moeilijke brug. Vandaag foto's bekeken van Boedapest en was weer verrukt over alles wat we daar gezien hebben. één ding een erg beroemde taartjeswinkel, schitterend en misschien wel duur, is ie er nog? Gerbeaux, doen hoor. De markt, daar kan je ook eten en je ogen de kost geven. Er is meer..........Fijn dat je Tanja af en toe ziet. Goeie fietsdag
  4. Tineke:
    21 juli 2017
    Heerlijk ja, om lekker je eigen ding te kunnen doen. In tegenstelling tot jou slaap ik juist graag lang uit, vinden veel mensen, zeker op vakantie zonde van de tijd, terwijl ik dan denk, maar ik heb de hele dag toch nog. Fijn dat je af en toe wel weer een "bekende" tegenkomt. Ik ben heel benieuwd hoe je Hongarije gaat ervaren. Voorzichtig op die wegen hoor!
  5. Atty:
    21 juli 2017
    Leuk dat ik dit stuk van je route ken, al herinner ik me net als Djoeke vooral die vreselijke tocht naar Bratislava. Dichter naar Boedapest wordt het landschap weer boeiender en Boedapest vond ik prachtig. Als je de kans krijgt daar ook het oude badhuis bezoeken en een duik nemen. Oude glorie, al leek me je campingzwembadje ook niet te versmaden. Slaap vooral heel lekker. Liefs!
  6. Josje:
    21 juli 2017
    Wat een mooie ontmoetingen heb je weer. Fijn om te lezen dat dit precies is wat je wilt. Je hebt er heerlijk de tijd voor. Ook leuk om af en toe andere fietsers er tegen te komen, zoals nu Tanja.
    Blijf maar niet te lang in Budapest. Wordt daar vast druk i.v.m. Formule 1 op 30 juli! Ons kwam vanmorgen onderweg het Renault team voorbij met 5 grote gele wagens.
  7. Frouco:
    21 juli 2017
    Ach Paulien. Wat schrijf je toch leuk en maak je mooie foto's. Gezellig om zo op je voorstang te zitten.
    Ik geniet, net als jij
  8. Gerrie:
    22 juli 2017
    Wat een mooie verhalen! En overdenkingen!
    Hele fijne reis verder! Ik ga je volgen!
    Liefs,
    Gerrie
  9. Moira:
    24 juli 2017
    Wel jammer voor zo'n genante fout in de titel. Bratislava ligt immers in Slowakije.
  10. Elisabeth:
    27 juli 2017
    Ik lees niets over tegenslag op deze fietstocht. Geen lekke banden, geen enge mannen. Alleen maar voor de wind en leuke kamergenoten op de slaapzaal. Ik wil wel een beetje meer spanning in je verslag, Paulien. Het is dat je leuk schrijft anders zou ik nu zitten gapen. ( grapje)