Such a perfect day, naar Salstraumen

24 juli 2019 - Saltstraumen, Noorwegen

Na 4 dagen komt er wat ritme in het geheel, en worden de rollen duidelijk. Een snelle kopploeg, Maja en Eddy, met opstartproblemen en een trager peloton die snel uit de startblokken komt. En  geen ferries waardoor Ray en zoon Ruben en camper eindelijk als eerste op de camping aankwamen en de tenten gespreid hadden.

Zoals beloofd een niet zo lange (80 km) rit met heel veel lange, hele lange klimpartijen. En voor mij voor ‘t eerst in mijn fietscarriere lange tunnels. Eerlijk gezegd ben ik daar wel bang voor. Of wás! Ze zijn nat, heel koud, immens lawaai als er een auto aankomt en je weet niet van welke kant die dan komt. Een tunnel vergt voorbereiding: fluoriserend jasje aan, voor- en achterlicht aan! En terwijl ik daar vlak vóór de tweede tunnel mee bezig was zag ik rechts van de tunnel een gravelroad mét een knappe Noor (breed, lang, met blauwe ogen) die net bezig was zijn langlaufski’s op wieltjes onder te binden. Omdat onze taak van deze challenge is alternatieve routes te vinden vroeg ik hem of ik die route buiten om ook te fietsen was... met twinkelende ogen zei: “the road has not been used for forty years, so you might have to carry your bike for quite a bit”. Ik was even in vertwijfeling maar koos toch voor de tunnel.

En na 4 zulke tunnels kom ik over mijn tunnelangst heen, ook met dank aan Harry die mij steeds voorging en wij probeerden harder te galmen dan de auto’s.

Had ik al gezegd hoe mooi de omgeving is? Elke dag weer mooier... zo stil, rustig, weids, fjorden, lage bergen, hoge bergen, bebost, onbebost, watervallen, rode huisjes, rimpelloze wateroppervlaktes, vogelgetsjilp enzovoort.. en als je dan na een hele venijnig lange klim eindeloos naar beneden af kan dalen kan ik mijn geluk niet op.

Ook niet als je na 80 km de camping op rijdt, de tentjes klaar staan en we eindelijk op dag 4 de onze beloofde Adventour food voorgeschoteld krijgen. Voor wie t niet kent: 1 persoons zakjes gedroogd eten in allerlei smaken met kokend water erbij. Je kan t uit t zakje opeten! (Scheelt afwas) Afhankelijk van hoeveel je af hebt gezien op een dag kan t best goed smaken!

Verder bij thuiskomst de was gedaan, Ewan nog zien winnen, PSV horen zwijnen, en vroeg naar bed gegaan. Als het toch niet donker wordt ga je gewoon naar bed als je moe bent..

Vandaag een echte, geplande, rustdag. Maar ook wisselslag. Zoon Ruben vliegt naar huis en fotografe Manja komt aan en gaat de komende dagen met ons mee. Dat belooft mooie beelden!

1. Jos Pieters:
    24 juli 2019
    Maar gelukkig geen last van “tunnelvisie” Paulien! Wat een mooie tocht maken jullie daar in t hoge noorden .. heel veel fietsplezier.
  2. Eefje.fimke:
    😍 🍲
  3. Clien:
    24 juli 2019
    Adventure food klinkt als een dream come true; nooit meer koken!
    Wat een machtig mooie reis, Plien. Zo anders weer dan je vorige reizen.
    Wel slap dat je die lichtgroene fiets van je niet voor quite a bit hebt gedragen, watje! :-)))
    Hoewel tunnelangsten overwinnen ook wel weer een heldendaad is.
    Ik geniet van je verhalen. Heb een fijne rustdag en morgen weer lekker klimmen en dalen.
    Zwaai even naar de fjorden van me en naar de rode huisjes.
    Dikke zoen
  4. Hans P.:
    24 juli 2019
    Heb je die zakjes ook met vlees?
  5. Atty van Gijn:
    24 juli 2019
    Wat een plaaaaaaatje Plien, in je rooie pakkie voor water en nevelen!Liefs, je nichie
  6. Frouco:
    24 juli 2019
    Práchtig, leuk én mooi. Plus dat ik nu eindelijk weet wat adventurefood is.
    Wat wordt t eten vandaag? 😉
  7. Keesheersping:
    24 juli 2019
    Ga zo door met genieten ,wat een trip!
  8. Annette:
    24 juli 2019
    Ik zal geen foto,s van al dat lekkere eten in Indonesië op mijn Polarstep zetten😉
  9. Paulien:
    24 juli 2019
    Haha geen grotere tegenstelling mogelijk!
  10. Cora Hulsebosch:
    24 juli 2019
    Prachtig weer deze dag Paulien. Herkenbaar heb dit met de camper gedaan. Terugweg Nordkapp. Nog iets gezien van de bijzindere waterstroming waar de plaats om bekend is. En lekker niet meer koken ben ik ook voor! Going strong. Groeten Cora.
  11. Tanja:
    25 juli 2019
    Inderdaad wat een prachtige natuur!