Op naar de Lofoten!

26 juli 2019 - Vestvågøy, Noorwegen

De wind raast hier alle  kanten op, daar staan de Lofoten om bekend. Onze tentjes staan hier vannacht prachtig in de duinen aan zee, maar onbeschut. De hele nacht door kletterde t zeil en maakte giga  lawaai. Ik sliep er dwars doorheen. Eerder werd ik wakker door t geblaat  van de schapen naast mijn tent. Heerlijk om zo moe te zijn na weer een lange afwisselende rit.

Eerst 30 km vanuit de camping in Saltstraumen naar Bødo. Een grote stad waar de ferry vandaan vertrok naar de Lofoten. Het was in de ochtend trouwens prachtig weer, blauwe lucht waardoor ik besloot geen extra kleding mee te nemen. Alleen veel repen, en een banaan. Er was weinig tijd voor ontbijt, dat deden we bij t wachten op de ferry. Daar hadden we ook tijd om kennis te maken met Manja. Zij gaat 5 dagen met ons mee als... fotografe. Ja, ik moest  even aan dat idee wennen, maar besloot al snel dat t wel een luxe is. Al mijn aandacht op t fietsen, en iemand anders die prachtige beelden van deze tocht gaat maken. Bovendien een aanwinst voor de groep!

Na de ferry die 4 uur duurde hadden we nog 70 km voor de boeg. Het was weer prachtig, qua landschap waande ik me in Schotland, qua weer ook, een heel klein beetje gemiezer, donkere wolken en opklaringen wisselde elkaar af. Prima fietsweer en vergeleken met de verhalen die we uit Nederland horen kan iedereen jaloers zijn op t weer hier. Vooruitzichten voor komende week zijn top!

Wel is t hier op de Lofoten veel drukker! Voorheen een enkele auto’s  per uur die langs kwam, hier razen hele rijen (van alle landen) auto’s langs. Gelukkig waren er bij bijna alle tunnels fietspaden buiten om. Op 1 enge lange donkere tunnel na waarbij we op een smal modderig pad eerst lang moesten afdalen en toen lang moesten stijgen. Weet niet wat erger was!

Harry en ik besloten t rustig aan te doen, te genieten van de mooie uitzichten en ons tegoed te doen aan eindelijk koffie met gebak! Ook de kopploeg kwamen we her en der fotograferend tegen. De visdrogerijen met bijbehorende stank zijn, naast de wind, kenmerkend voor de Lofoten.

De aankomst op deze ‘camping’ was betoverend mooi. We blijven t idee houden naar t einde vd wereld te fietsen en op bijbehorende wonderlijke plekken te overnachten.

Bij thuiskomst, behalve aan t wijn, bier en hersteldrank te gaan, gingen we ook nog een flink stuk wandelen langs prachtig kustpad om drone uit te proberen en plek uit te zoeken voor de fotoshoot van vanochtend!

Vandaag staat ons een bescheiden afstand van 85 te wachten maar met 2 fotoshoots.

Het is trouwens een camping zonder douche, dus dan maar een duik in de koude zee?

1. Atty van Gijn:
    26 juli 2019
    Prachtige beelden Plien, ik geniet mee!!!!
  2. Eefje.fimke:
    Prachtig ...!!
    Ik zit er weer helemaal in....
    zo blij als er weer m verhaal van je komt 😘
    Geniet Paulien 💪🏼🍀
  3. Frouco:
    26 juli 2019
    Gewéldig Paulien. En wat een conditie hebben jullie zeg. Fietsen en dan nog stuk lopen ........ t zijn weer prachtige beelden; figuurlijk én letterlijk.
  4. Jacqueline:
    26 juli 2019
    het kijken naar de foto's is zeer verkwikkelijk en verkoelend in deze tropische tijden hier. Wat een wonderschoon landschap! en wat een bijzondere fietstocht! Geniet ervan!
  5. Rob:
    26 juli 2019
    Duik maar lekker in het water!
  6. Harry:
    26 juli 2019
    Mensen, ik ben er bij maar niet alles geloven hè? En met zo’n e-bike valt het allemaal best te doen
  7. Fred van der kleij:
    26 juli 2019
    Ziet er super uit , jammer dat het zo ver weg is en ik niet verder kom dan Texel!
    Wel geweldig onze stad op je rug!!!!
    Veel plezier en geniet.
    Kus Fred
  8. Paulien:
    Jij ziet ook alles!
  9. Christine Eerenberg:
    26 juli 2019
    Wat een prachtige luchten !!! Bofferd!