Prachtige afsluiting in de Donaudelta

17 augustus 2017 - Comuna Murighiol, Roemenië

Een mooiere afsluiting had ik me niet kunnen wensen. Een prachtige boottocht vanaf vanochtend vroeg tot ver in de middag. Ons boot gezelschap bestond uit Conrad onze Roemeens-Oekrainische gids, Gunter, de Duitse fietser, en een heel leuk Pools gezin met 3 kinderen. De Donaudelta  is een giga groot gebied, wereld erfgoed, en ik zou het zelf omschrijven als mengelmoes tussen Surinaamse jungle, Afrikaanse wildpark en de Loosdrechtse plassen maar dan 100 x zo groot (grootte van 3.124,4 km2) en super stil. Vooral voor vogelaars een paradijs! Wat mij is bijgebleven zijn vooral de lepelaar of waren het nou pelikaan kolonies.. ? Voor mij was t varen alleen al voldoende door t oneindig groene gebied, in de ochtend langzaam varend op zoek naar vogels. Eerst nog heel fris, ik was er slecht op gekleed.. maar dat kwam snel goed toen de zon op volle kracht doorbrak. Halverwege gingen we zoals afgesproken ergens aanleggen voor lunch. Je verwacht iets pictoresque? Iets toeristisch? Maar t was een desolaat dorpje wat niet zou misstaan bij Floortjes Dessing einde vd wereld. Een  plaatsje met geruïneerde gebouwen. (Ceaucesco's overblijfselen die de Roemenen niet opruimen aldus Conrad) Geen andere bootjes, geen andere toeristen. We wandelden een stukje en jawel een restaurant, dat op ons rekende en de meest geweldige Roemeense lunch voorzette die ik tot nu toe gehad heb. Vis, vissoep, een  Roemeens streek-gerecht en tot slot, eindelijk, daar waren ze, de pannenkoeken met jam! En natuurlijk ontbrak de schnapps, wijn, wodka en gelukkig water niet! En Conrad zong! Zie de video, uit volle borst, oekrainische volks liederen. Prachtig. Een zingende gids! Ik was Conrad sowieso dankbaar voor de keuze van dit dorpje.

Terugweg ging in volle vaart! Iedereen rozig en ik helemaal zen. Zo blij dat ik nog even heb kunnen er'varen'! De spieren waren vandaag soms wat onrustig, zo stilzittend in de boot. Zij en ik zijn klaar voor de laatste lange eindspurt morgen. (Nog 140 km maar vlak!!!). Ik hoef niet te eten vanavond na de lunch van vanmiddag. Santos straks opzadelen, vroeg naar bed en vroeg weg morgen ochtend. Het is hier nog steeds heet, er bereiken mij erg veel berichten dat dat bij jullie anders is.

Eigenlijk wil ik nog niet over de terugreis schrijven.. ik wil er eerst zijn! (Van Van Gaal geleerd, per wedstrijd focussen, eerst de finale spelen..)

Maar vanwege de vragen: ik ga met de trein, weet niet wanneer. Moet eerst met een bedrijf terugreis van Santos regelen. Dat komt allemaal goed, maar daar heb ik wat tijd voor nodig.

Morgen beloof ik jullie een foto van de Zwarte Zee en van een eindpunt foto. Geen idee wie die gaat maken!

1. Eefje.fimke:
    BE PROUD
  2. Frouco:
    HEERLIJK !
  3. Djoeke:
    17 augustus 2017
    Heerlijk Paulien, prachtige foto's en alweer een mooi verhaal en een zingende Conrad. Op het water pelikanen, je hebt ze niet boven je hoofd gezien? Zo schitterend, grote groepen die luchtshows geven. Kijk nog eens goed voor je dit schitterende gebied verlaat, je blijft toch nog even, mag ik weer in je rugzak? En wat heb je een goed fototoestel!!!!
  4. Mar & Jack:
    17 augustus 2017
    Wat weer een onvergetelijke belevenis, om nooit meer te vergeten.
    Xxx
  5. Jolanda:
    17 augustus 2017
    Wow! En de foto met de (ik denk pelikanen) is fantastisch! Morgen moet/mag je nog een eind. En als het kan nog een paar dagen nagenieten op je eindbestemming. Fijne laatste etappe morgen!
  6. Jacqueline:
    17 augustus 2017
    Superleuk! Bijna leuker dan fietsen :-)!
  7. Tineke:
    17 augustus 2017
    Prachtige, bijna afsluiting, succes morgen met het laatste stuk.
  8. Glenny:
    Geniet van het nu!
  9. Henk:
    17 augustus 2017
    ....... en Oostvaarders plassen. Prachtig bijna-slot-akkoord aan verhaal en prenten.
  10. Tanja:
    17 augustus 2017
    Werkelijk fantastisch!!! Mooie foto's en een prachtig verhaal!
  11. Atty:
    17 augustus 2017
    En ik wil graag weer in je voortasje! Alle goeds voor morgen en heel veel liefs. Atty
  12. Mirjam:
    17 augustus 2017
    Wow, mooi daar. Veel plezier de laatste dagen.
  13. Ayla:
    18 augustus 2017
    Heel veel succes met de laatste kilometers! Ben benieuwd naar de eindfoto! X Liefs
  14. Heleen:
    18 augustus 2017
    Wat heerlijk zo'n dag op het water. Genietend van de vogels, mooie pelikanen, de rust, het lekkere eten. En vandaag ben je begonnen met je lange slot- etappe, ik juich je toe en ik leef met je mee die laatste "zware" kilometers! Veel succes en blijven trappen! Lieve fietsgroet Heleen
  15. Arja:
    18 augustus 2017
    't Zijn inderdaad pelikanen. Lepelaars hebben een snavel die aan het uiteinde op een lepel lijkt (van mijn kapper geleerd....)
  16. Tante Tiete:
    18 augustus 2017
    Ik had weer eens vergeten mijn reactie te plaatsen. Wat een mooie tocht tot slot en tevens een rustdag. Verstandig dat je met de trein teruggaat. Ik hoop dat je laatste saaie fietsstuk toch wat meevalt.
  17. Karin van der Kleij:
    18 augustus 2017
    op dit moment van reageren,weet ik dat je bent aangekomen op je eind bestemming,ben super trots op je,petje af,diepe buiging......
    ik zal je verhalen missen maar misschien is het een idee om een boek te schrijven want behalve dit soort giga uitdagingen ben je ook erg goed in schrijven gecombineerd met je mooie foto's,een nieuwe toekomst

dikke dikke kus