Eindelijk: aankomst Zwarte Zee!

18 augustus 2017 - Constanta, Roemenië

Yes, ik ben er!

De laatste dag was zeker niet de mooiste en ook noet de makkelijkste. Al met al kan ik zeggen dat er niet 1 vlakke dag in Roemenië is geweest.. Al die waarschuwingen over honden, mannen en beren zijn meegevallen. Maar over de bergen ben ik te weinig gewaarschuwd! Gelukkig maar, anders had ik t niet gedaan.

Na het verlaten van het Donaudelta-landscap werd de omgeving alsmaar kaler en dorrer. De zwarte zee zie je gek genoeg niet van verre aankomen. Ik fietste lang langs de Delta e later langs meren en uituiteindelijk beland je via raffinaarderijen in de stad Constanza. Het was nog minder mooi dan ik dacht.. wel heel druk. Kilometer of 20 langs drukke wegen de stad in. En uiteindelijk om het einde vd route te bereiken kom je het oude centrum van Constanza in. En toen pas, helemaal aan t eind van de route zag, hoordevoelde en proefde ik de Zwarte Zee!

Ik zat daar bij t eind van die route wat rond te kijken hoe ik een foto zou maken, toen ik lager bij de kade opeens wat fietsers zag staan. Ik strompelde met Santos wat trappen  af en werd bijna letterlijk door hun opgevangen. Vroegen zij aan mij of ik wist waar het bord stond van het eind van de eind van de route. Terwijl ik net aankwam! Het was wel weer een erg leuke ontmoeting vond ik, Frans gezin gefietst vanuit Wenen met twee zonen. De vrouw was helemaal lyrisch over mijn fiets, ze ging  er meteen op fietsen! En natuurlijk vroeg ik haar een foto van mij te maken. Ik ben er ontzettend blij mee, je ziet alles: hoe blij en opgelucht ik ben  dat alles goed is gegaan.

De Franse familie ging weer weg en ik ben nog even, best wel lang! , blijven zitten om velen van jullie te appen, te bedanken voor iedereens enthousiast , support, meelevendheid!

Natuurlijk ook trots, en vooral dankbaar  met mijn gezonde genen waardoor ik dit kan en wil doen, dankbaar dat ik geen materiaalpech heb gehad. Dat was vooral mijn zorg! Anderen hadden andere zorgen, om weer terug te komen op de honden/mannen en Roemenen in het bijzonder. Ik kan terugkijkend oprecht zeggen dat de bergen de enigen zijn die mij hebben lastiggevallen!! En daar waarschuwden niemand me voor!

Tot slot heb ik daar nog een ijsje genomen, nooit smaakte een eenvoudig vanille ijsje mij zó lekker!

Lieve lieve blog lezers, dank jullie wel dat jullie zeven !! Weken wilde luisteren naar mijn verhalen over alle pieken en dalen, hitte, slechte wegdekken en vreemde ontmoetingen die ik meemaakte tussen de Noordzee en de Zwarte Zee! En met zoveel warmte, tips (die ik vaak ter harte nam!) en enthousiasme reageerden.

Komend weekend ga ik Santos veilig inpakken, eerst naar de Roemeense Praxis!

Als Santos opgehaald is, ga ik met 4 treinen naar huis toe in ongeveer 2 dagen.. wie weet ga ik dan nog een blogje schrijven!

1. Eefje:
    Lieve Paulien,
    Wat heb ik 7 weken dagelijks mogen genieten van jouw blog!
    Ik ken niemand die zo'n reis durft te ondernemen als jij gedaan hebt. Diep respect voor jou!! Alvast een goede terugreis en hopeijk tot snel in het echt! Liefs XX
  2. Atty:
    Dag lieve Plien
    Ik ben zo geweldig trots op je. Ik zou ook willen dat je vader dit nog had kunnen meemaken. Maar hij wíst dat hij een gouden dochter had. En hij kijkt vanaf een wolkje! Dag lieve meid, geniet van wat je allemaal bereikt hebt. Een stevige omhelzing, je 'ouwe' nicht.
  3. Margot:
    18 augustus 2017
    Nou moet ik weer een gewoon boek gaan lezen voordat ik ga slapen! Saai hoor.....schrijf nog maar even door aub
  4. Maaike:
    18 augustus 2017
    Ik hoop heel erg dat je over je belevenissen daar en straks in de trein ook nog wat gaat bloggen, want anders wordt het wel erg cold-turkey voor ons (!) afkicken! Ons late-night-bank-hang-op-mobiel-jouw-reisverslagen-lezen-moment was steeds erg leuk! ❤️
  5. Tanja:
    18 augustus 2017
    Proficiat, Paulien!! Dat heb je fantastisch gedaan!! Ik ben blij dat je veilig bent aangekomen! Ik ben je hele verdere reis in gedachten bij je geweest, hopend op een goed verloop! Maar net als een leuk leven maak je ook je reis helemaal zelf en ik zag met de vrouw die ik heb leren kennen onderweg dat helemaal goed komen! Dikke kus en knuffel!!!

P.S. En wat een prachtige bruine benen heb je eraan overgehouden?! ;)
  6. Jacqueline Hartgers:
    18 augustus 2017
    Fantastisch Paulien, wat een ongelofelijke prestatie en een overwinning op jezelf! Al die noeilijke en zware momenten die je hebt gepareerd, en het doel dat je wilde bereiken heb je gehaald. Geniet van het moment en je prestatie. Goede thuisreis! X
  7. Josje:
    18 augustus 2017
    Je hebt je doel gehaald! Gefeliciteerd Paulien. Je bent weer heel wat ervaringen rijker. Ik heb ik heel erg genoten van al je belevenissen en foto's. Ik wens je een goede terugreis.
  8. Christine Eerenberg:
    18 augustus 2017
    Gefeliciteerd Power vrouw! En natuurlijk een super fiets!
  9. Heleen:
    18 augustus 2017
    Prachtige foto om jouw blijdschap te zien! Echt geweldig mooi.
    Ik heb genoten van je verhalen, je schrijft zo luchtig en leuk, ik hoop dat er nog een vervolg verhaal komt over de terugreis. Geniet van de Zwarte zee en alvast veel succes met alle voorbereidingen voor de terugreis! Slaap lekker, Heleen.
  10. Tineke:
    18 augustus 2017
    Wat een mooi einde, prachtig, wat kun je trots zijn op jezelf, al die bergen, al die kilometers en dan als het tegenzit alles in je eentje dragen. Nogmaals respect en petje af! En gelukkig geen beren en honden. Een hele mooie tijd nog in Constant en een goede reis terug.
  11. Be.:
    Super hoor!
  12. Eefje.fimke:
    Super super super
    En hoe moet t nu met ons, je volgers...??
    Niet slapen voordat ik je verhaal vd dag weer gelezen had ... dat worden vast nog 7 onrustige weken ;-(
    Geniet stoere dappere vrouw
    Wat een heldinnen tocht
    Idd in de foto zie je alles
    Vooral je kracht
    Slaap lekker lieverd!!
  13. Remco en Mia:
    Geweldig Paulien!!!
    Het is bijna onwerkelijk zo een eind gefietst!!!!
    Wij zijn zo trots op je maar je kan zelf ook zo trots zijn! Wat een prestatie! Je kan een boek gaan schrijven, lezingen geven, workshopes etc. Iedereen hangt aan je lippen als je vertelt over de belevenissen! En jij kan wel tips geven over de bergen -;).
    Nog een vraag ;aan het begin vertelde je dat je later de reis zou vertellen waarom je deze tocht hebt uitgekozen.
    Daar zijn wij nog steeds benieuwd naar. We komen naar de diaavond, lezing en workshop hoor.

Liefs en goede terugreis gewenst.
  14. Anke Spijker:
    Kanjer!
  15. Annette:
    19 augustus 2017
    Wat kan ik hier nog meer aan toevoegen,één hele diepe buiging voor iemand waar ik zoveel bewondering voor heb,dikke knuffelXXX
  16. Hans Posthuma:
    19 augustus 2017
    Gefeliciteerd! En ik dacht: ik waarschuw je niet voor die bergen, want dan ga je misschien niet. Scheelt toch weer een ervaring.
  17. Djoeke:
    19 augustus 2017
    Van harte gefeliciteerd!!!! Je bent een kei, maar dat wisten we al, lezende vort en ja, alles is al .gezegd. Wat ga ik het missen, in de avond even kijken hoe ver je bent gekomen. Nu die prachtige foto aan de Zwarte Zee, met die geweldige "fietsbenen". Wat een prestatie.
    Jij en Santos goede terugreis en fijne thuiskomst.
  18. Fred van der kleij:
    Lieve Paulien,

Gefeliciteerd!!!
    Ik zou het niet eens op de motor aandurven!
    Nogmaals geweldig en je hebt inderdaad een goed DNA profiel.

Fijne reis terug

Kus ook van Karin
  19. Wim - Annie:
    Dag Paulien,
    We wensen je alvast een goed en warm welkom thuis !! Geweldig wat je samen met Santos hebt gepresteerd. 't Zal nog wel even wennen zijn om al je ervaringen een plek te geven. Je bent echt een kind van je vader, die presteerde veel met een eenvoudige fiets. We hebben dagelijks genoten van je verslagen. Mooie bruine benen, dus korte rokjes dragen !. Een goede reis terug en pak Santos goed in.
  20. Willemies:
    19 augustus 2017
    He Paulien, je bent er! We hebben slechts het laatste stukje van je tocht gevolgd maar waauuh, dit heb je maar weer gepresteerd. En geen fietsenpech gehad, heerlijk. Kom bij en zorg voor een goede reis terug voor santos en jou. Liefs.
  21. Tante Tiete:
    20 augustus 2017
    Hoera! wat ben ik blij dat het allemaal gelukt is (tot nu toe zonder kleerscheuren!) Je mag ook trots zijn, wat een prestatie. Jammer dat vader Jaap dit niet meer heeft meegemaakt. Wat zou hij trots op je zijn en blij dat je weer heel thuis bent.
  22. Douwe:
    20 augustus 2017
    Geweldig, genoten van je rit en de verslagen van begin tot het einde. Spannender dan een real life soap en beter dan emo televisie (maar dat kijk ik ook allemaal nooit). Rest mij een diepe buiging voor deze fenomenale prestatie.
  23. Tante Tiete:
    21 augustus 2017
    Gefeliciteerd, wat een prestatie, zowel mentaal als van je benen. Ik zal je verhalen, lief en leed missen, maar fijn dat je weer heelhuids terug bent. Ik hoop dat de treinen niet te vol zijn en dat je kunt uitrusten van alle vreugden, spanningen en vermoeienissen.
  24. Sandra:
    22 augustus 2017
    Wow Paulien !!!! JE BENT ER!!! YEEEAAAHHH!!!
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Wat een belevenissen heb je doorgemaakt. Super sterk van je hoor!!! Heel leuk om al je verhalen te lezen.
    Goeie reis terug en tot gauw